25 Eylül 2009 Cuma

Batı Berlin


Batı berlin almanya'nın ayrı olduğu sürece üç garantör ülkenin (ingiltere, fransa, abd) askeri kontrolü altında, şehir devlet benzeri özel bir statüyle yönetilmiş ve sadece de facto olarak batı almanya'ya bağlı kalmış bir şehirdir. batı berlin belediye başkanının bir devlet başkanına yaklaşan yetkileri mevcut olmuştur. almanya toprağının tümünü temsil ettiği konusunda hak iddia eden ve bunu anayasalarına koymuş iki devletin arasında batı berline layık görülmüş bu üç devletin kontrol bölgesine ayrılmış yarı bağımsız şehir statüsü soğuk savaşın ısınmasını önleyen faktörlerden olmuştur. konuyla ilgili ikonlar olarak batı berlin batı alman parlamentosunda temsil edilmemekteydi, şehir meclisi batı alman yasama organının aktivitelerini tek taraflı olarak kabul etmekteydi. Doğu almanya ve büyük ağabeyi sovyet rusya, çeşitli zamanlarda batı berlini ilhak için hazırlıklar yapmış, başka bir zamanda şehri ablukaya almış ve Berlin Bunalımı'na sebep olmuştur. bu diken üstünde yaşam yüzünden berlin'de yaşayan halk ve burada ikamet eden endüstri ise doğu berlin'deki gibi etraflarına duvar çekmektense (bkz: berlin duvarı), batı almanya ve diğer garantör ülkeler tarafından oldukça yüksek miktarda mali sübvansiyonlara tabi tutularak (özel maaş, vergi azaltımı vesaire) şehri terketmelerinin önüne geçilmiştir. birleşmeden sonra ise endüstri bu subvansiyonların bitişiyle hızlıca şehri terketmiştir. günümüzde berlinin iflasına yol açanın da bu mali sübvansiyondan normal duruma geçişte yaşanmış aksaklıklar olduğu söylenir.

soğuk savaş dönemi'nde kapitalist batı için okyanusların ötesinde bulunan bir ada. bu ada öylesine değerli görülmüştür ki abd başkanları görevde bulundakları dönemlerde mutlaka buraya resmi ziyaretlerde bulunmuşlar ve sovyetlere karşı en ciddi meydan okumalarını burada yapmışlardır (bkz: ich bin ein berliner). bu şehir batı almanya'ya hayli uzak bir noktada olmasından ve haliylen batıyla olan bağını sağlayan tüm yollar da batı almanya'nın hiç bir zaman resmen tanımadığı doğu almanya üzerinde olduğundan en ciddi sorun ulaşımdı. abd ve sscb arasındaki anlaşmalar gereği ulaşım 3 karayolu, 3 demiryolu ve 3 hava koridoru ile sağlanmaktaydı. ulaşım için ayrılmış karayolları üzerinde seyahat eden bir otomobil olurda arızalanırsa o yolların çevrelerinde kuş uçurtmayan doğu alman askerleri gelip tutanak tutup izinler çıkarana değin otomobil sürücüsü arabadan inip yere ayak basamazdı. demirollarında ise buna benzer bir uygulama mevcuttu. trenler hedefe doğru hiç durmadan hareket eder, ikinci dünya savaşı öncesi inşaa edilmiş istasyonlar da haliylen hiç kullanmadığından otlar bürümüş vaziyette yıllarca beklerlerdi.


ekşisözlük

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder